De impact van AI op het designproces van kleding
AI, voluit Artificial Intelligence, maakt op dit moment grote sprongen voorwaarts. Een zeer bekend voorbeeld van Artificial Intelligence is ChatGPT. Deze chatbot werkt op basis van kunstmatige intelligentie en is in staat dialogen te voeren met de gebruiker. Maar AI gaat veel verder dan dat. Ook binnen de kledingindustrie zal kunstmatige intelligentie een steeds belangrijkere en grotere rol gaan spelen. In deze blog willen we graag kijken naar de impact van AI op het designproces van kleding. Bent u benieuwd hoe Artificial Intelligence de toekomst van kledingdesign zal bepalen? Lees dan snel verder, want hieronder leest u er meer over en volgen enkele voorbeelden.
Kledingontwerp en Artificial Intelligence
De tijd dat kleding voor 100 procent door mensen werd ontworpen, hebben we inmiddels achter ons gelaten. Het zou zomaar kunnen dat het T-shirt of een ander kledingstuk dat u op dit moment draagt door een computer is bedacht en ontworpen. Daarnaast worden AI-gebaseerde algoritmen ingezet bij het voorspellen van trends. Deze trends worden voorspeld op basis van informatie en gegevens die afkomstig zijn van onder meer social media. Op deze manier kan er beter worden ingespeeld op de vraag vanuit de markt en neemt de verkoop toe.
In de toekomst zal niet alleen het designproces volledig door AI worden overgenomen, maar ook de productie van de kledingstukken zelf zal dan door autonome machines worden uitgevoerd. Dit vraagt om een andere manier van werken en zal leiden tot een nog belangrijkere en grotere rol voor ERP fashion software. Bent u benieuwd hoe fashion ERP software uw bedrijf kan ondersteunen? Op tcog.nl leest u hier meer over en kunt u tevens een vrijblijvend adviesgesprek aanvragen.
Zalando
Zalando mag toch wel de pionier genoemd worden in AI-gedreven modeontwerp. Al in 2016 werkte het met Google samen om kleding te ontwerpen door middel van kunstmatige intelligentie. Bij dit experiment, dat Project Muze werd genoemd, konden belangstellenden zelf kleding ontwerpen met behulp van kunstmatige intelligentie. Bezoekers van de Project Muze-website moesten allereerst kiezen uit enkele basisontwerpen van Google. Hierna werden ze vijf keer om feedback gevraagd. Deze feedback werd vervolgens door het zelflerende platform gebruikt om het basisontwerp aan te passen aan de wensen van de klant.
Cala
Een ander mooi voorbeeld is Cala. Cala is een startup uit New York City en is de eerste en enige kledingdesign en -productie tool die gebruik maakt van next-level Artificial Intelligence om het creatieproces te ondersteunen. Deze tool weet binnen no-time nieuwe en unieke visuele design ideeën te genereren op basis van ingevoerde tekstbeschrijvingen. Geef in enkele woorden aan hoe het kledingstuk eruit moet komen te zien en de tool zorgt ervoor dat er een gelikt idee verschijnt. Naast tekstbeschrijvingen is het tevens mogelijk om referentie afbeeldingen te uploaden.